Młoda Polska w muzyce

Koncert
Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze
Data
Miejsce
Sala Koncertowa CKK Jordanki
Wstęp
30/40 zł

Koncert z okazji 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego

Koncert odbędzie się w ramach projektu "Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze"

Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze to projekt, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów obchodzących ważne rocznice w 2021 r. W ramach zadania odbędzie się 12 wydarzeń, w tym: koncerty symfoniczne, kameralne, recitale, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład. Projekt odwołuje się do następujących rocznic:  280. rocznicy śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznicy śmierci I. Strawińskiego, 120. rocznicy śmierci G. Verdiego, 230. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznicy śmierci G. Mahlera, 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego oraz 100. rocznicy urodzin A. Piazzolli. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni wybitni artyści (Marek Tomaszewski, Krzysztof Książek, Piotr Buszewski, Piotr Sałajczyk), a także młodzi laureaci nagród w konkursach, studenci akademii muzycznych oraz uczniowie.


Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert Młoda Polska w muzyce zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godzinie 18:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Poprowadzi je Karol Furtak. Podczas spotkania przybliżone zostaną m.in. historie i okoliczności powstawania dzieł, które następnie usłyszymy w wykonaniu Piotra Sałajczyka i zespołu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą maestro Dainiusa Pavilionisa.

Do udziału w spotkaniu uprawnia bilet na koncert. Czas trwania ok. 30 minut. Serdecznie zapraszamy!


Wystąpią:
Piotr Sałajczyk - fortepian
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis - dyrygent
Karol Furtak - prowadzenie

W programie:
W. Żeleński - Uwertura charakterystyczna W Tatrach op. 27
W. Żeleński - Suita tańców polskich op. 47
W. Żeleński - Koncert fortepianowy Es-dur op. 60
W. Żeleński - Gawot na orkiestrę symfoniczną

Muzyka Władysława Żeleńskiego za życia kompozytora funkcjonowała w przestrzeni koncertowej wielu europejskich miast. Wyraz zainteresowania jego twórczością stanowi prawie 850 artykułów i wzmianek prasowych o kompozytorze. Dzisiaj, sto lat po jego śmierci zarówno muzyka Żeleńskiego jak i jej recepcja pozostają wciąż nieodkryte i niezbadane. 
Uwertura charakterystyczna W Tatrach op. 27 powstała w czasie pobytu kompozytora w Paryżu (1868-70). Inspirację stanowiły dla Żeleńskiego wakacje spędzone w polskich górach w 1860 roku. Już wtedy pojawił się pomysł napisania omawianego utworu. Uwertura, chociaż posiada odniesienia pozamuzyczne pozbawiona została efektów ilustracyjnych i bezpośrednich nawiązań do folkloru góralskiego. Po prawykonaniu 30 stycznia 1871 roku w Krakowie (koncertowi przyświecał szczytny cel – zbiórka środków na odrestaurowanie Sukiennic) jeden z recenzentów napisał: „oryginalność”, „świeżość pomysłów”, „dogłębna znajomość muzyki” i… „brak wpadających prosto w serce melodii”. Słowa te, które zwiastowały rychłe wpisanie Żeleńskiego w poczet twórców wyznających prymat rozumu nad uczuciem, nie przeszkodziły mu jednak zyskać wysokiej pozycji w polskim środowisku muzycznym. Lecz zdania o muzyce Żeleńskiego były różne. Zygmunt Noskowski wyrokował, że muzyka narodowa: „nie leży w naturze talentu Pana Żeleńskiego”. O tym jak bardzo się mylił świadczy choćby Suita tańców polskich op. 47. 
Gawot op. 45 na fortepian powstał w późnym okresie twórczości. Został również opracowany na orkiestrę symfoniczną i w tej wersji zabrzmi podczas koncertu. Koncert fortepianowy op. 60 to dzieło wybitne, monumentalne, oryginalne zarówno w zakresie formy jak i brzmienia, nacechowane gęstością faktury i archaizującymi zwrotami melodycznymi. Składa się z trzech części: Allegro maestoso (cz. I), temat z wariacjami ‒ Andantino quasi Allegretto (cz. II) i finałowe rondo ‒ Allegro non troppo ma con brio (cz. III). 
Dzisiaj warto się podpisać pod słowami, które wyartykułował Maciej Negrey: „Władysław Żeleński należy do tych polskich kompozytorów, jak Mirecki, czy Noskowski, którzy w czasach pomiędzy Chopinem a Szymanowskim budowali na ziemiach polskich zarówno powszechną kulturę muzyczną, jak i kulturę wysoką. Ich najlepsze dzieła mogą się liczyć również w skali europejskiej, lecz to już nie zależy od twórców, lecz od nas. Dziś czcimy rocznicę Żeleńskiego. Obyśmy o nim jutro nie zapomnieli”.
dzieła mogą się liczyć również w skali europejskiej, lecz to już nie zależy od twórców, lecz od nas. Dziś czcimy rocznicę Żeleńskiego. Obyśmy o nim jutro nie zapomnieli”.

dr Aneta Derkowska
 


Wydarzenie zostanie zrealizowane zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.

Prosimy o zapoznanie się i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS W ZWIĄZKU Z TRWAJĄCĄ PANDEMIĄ COVID-19 oraz wypełnienie oświadczenia, które należy przekazać obsłudze wraz z biletem w dniu koncertu.